Markkinointia jo 30 vuoden ajan

Työurani alusta asti olen tehnyt töitä markkinoinnin ja viestinnän kanssa, muodossa tai toisessa. Olen toiminut isoissa bränditaloissa markkinointiassistenttina, mainospäällikkönä, markkinointipäällikkönä ja taloustiedottajana. Näissä töissä olen hoitanut käytännön markkinointia ja viestintää laidasta laitaan – tv-, radio- ja lehtimainontaa, erilaisia painotuotteita, myynnin tukemista, messuosallistumisia, liikelahjoja, tapahtumia ja lanseerauksia, vuosikertomuksia, pörssitiedotteita – ja ennen kaikkea organisointia ja isojen projektien hallintaa jatkuvassa kiireessä. Markkinointistrategiat, vuosisuunnitelmat ja budjetit olivat tietenkin kaiken tekemisen perustana ja ohjasivat päivittäistä päätöksentekoa.

2000-luvun alkuvuosina sain olla kokemassa, kuinka digimarkkinointi saapui mullistamaan työtapamme ja työkalumme. Ensimmäiset digimarkkinointiprojektit olivat jännittäviä koko organisaatiolle.

Näistä suurten yritysten markkinointipesteistä hyppäsin yksinyrittäjäksi ja perustin MarkManin vuonna 2009. Yrittäjävuosinani olen saanut tehdä töitä monien eri alojen asiakkaiden, huippuammattilaisten kanssa. Asiakkailleni yhteistä on ollut halu kehittyä yrittäjänä ja kehittää yritystään, ja kaikilta heiltä olen myös itse oppinut paljon!

Yrittäjyyden aikana olen tehnyt myös neljän vuoden mittaisen työvisiitin yrittäjäjärjestöön, jossa tehtäväni oli tukea pirkanmaalaisten yrittäjien markkinoinnin ja koko liiketoiminnan kehittämistä. Noina vuosina tein töitä satojen yrittäjien kanssa ja opin tuntemaan pienten yritysten markkinoinnin tarpeita ja yrittäjien arkea.

Kokemusta myös kasvurahoituksesta

Vuosina 2014-2020 toimin yritysten rahoitushakemusten arvioitsijana ja projektien valvojana EU-komission Horizon 2020 -ohjelman Pk-instrumentissa. Tänä aikana kävin läpi ja arvioin satoja rahoitushakemuksia Euroopan innovatiivisimmilta pk-yrityksiltä ja startupeilta.

Tässä työssä tulin huomaamaan, että useimmissa teknologiataustaisten tiimien vetämissä yrityksissä markkinointiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Ajatellaan, että uusi keksintö ja teknologia riittää tuomaan asiakkaita. Parhaissa yrityksissä sen sijaan on otettu asiakas huomioon ja jopa mukaan tuotekehitykseen alusta alkaen. 

Paitsi että olen arvioinut ja pisteyttänyt rahoitushakemuksia, olen myös laatinut hakemuksia muutamille yrityksille ja teen sitä nykyäänkin.  

Sirpa Seppä taustaa

 

Jatkuvaa opiskelua

Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri (Tampereen yliopisto), ja MBA (University of Oregon, USA). Lisäksi olen suorittanut ammatillisen opettajan pätevyyden (HAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu).

Viime vuosina olen jatkuvasti opiskellut digimarkkinointia, mm. bloggaamista, erilaisilla kursseilla ja webinaareissa. Asuin pari vuotta Aasiassa ja siellä ollessa pidin matkailuaiheista blogia, jonka lopetin Suomeen palattuani. Blogin perustaminen alusta asti, sisällöntuotanto ja blogin markkinointi opetti paljon sellaista, jota voin hyödyntää asiakkaitteni auttamisessa tänäkin päivänä.

Markkinointi kehittyy ja muuttuu koko ajan valtavasti. Olen innokas elinikäinen oppija ja seuraan tuoreimpia suuntauksia, kanavia ja työkalujen kehittymistä jatkuvasti. 

Lisää tietoa taustastani löydät LinkedIn-profiilistani. Tavataan siellä!